Jaarlijks onderzoek Adyen: Belgische retail verloor vorig jaar voor 6 miljard euro aan fraude
Belgische slachtoffers van betaalfraude verloren gemiddeld 924 euro
Belgische retail en fraude: Zowat de helft van de Belgen is ooit al online opgelicht (51 %). Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van financieel technologieplatform Adyen. Eén derde van de Belgische bevolking (36 %) was het slachtoffer van betaal- en identiteitsfraude in de laatste 12 maanden. Gemiddeld verloren de gedupeerden zo’n 924 euro. Dat is opmerkelijk meer dan in 2022. Toen verloor de Belg gemiddeld nog 218 euro. Betaalfraude is een vorm van online oplichting waarbij betaalgegevens worden gestolen om illegale aankopen mee te doen.
Onveilige consument
Door de vele gevaren op het web, voelen sommige Belgen (23 %) zich vandaag online minder veilig dan tien jaar geleden. Eén consument op de vijf (22 %) geeft daarom aan winkels te kiezen die sterke veiligheidsmaatregelen nemen. Een klein aantal (16 %) vindt het ook goed dat handelaars tweefactorauthenticatie gebruiken om de identiteit te controleren. Een andere minderheid (15 %) wil dan weer zo weinig mogelijk tussenstappen en kopzorgen bij het betalen.
2 miljoen euro verlies
Niet alleen shoppers gaan gebukt onder online criminaliteit. Ook de winkels zelf moeten er vaak de zware gevolgen van dragen. Alleen al in 2023 verloor de Belgische retail zowaar 5,8 miljard euro aan fraude. De meest getroffen branches waren de kledingsector (1 miljard euro), gevolgd door luxe (880 miljoen euro) en sport & outdoor (810 miljoen euro). Wereldwijd verloor de retail een hallucinante 396 miljard euro aan oplichting.
Als handelaar ben je vaak het geliefkoosde doelwit van veel cybercriminelen. Bijna de helft (47 %) van de retailers geeft dan ook aan dat de winkel het afgelopen jaar ten prooi is gevallen aan oplichting. Gemiddeld verloor de handel hierbij niet minder dan 2 miljoen euro, met uitschieters zelfs boven de 20 miljoen euro (!).
AI ten hulp
Toch is er ook licht aan de horizon. De opkomst van nieuwe technologieën, zoals AI of machine learning, kan het tij keren in de strijd tegen online criminaliteit. Zes retailers op de tien (60 %) gebruiken nu bijvoorbeeld AI om frauduleuze transacties sneller op te sporen.
“Fraude blijft een dagelijkse strijd voor retailers. De cijfers uit het rapport liegen helaas niet”, aldus Julien Marlier, Country Manager bij Adyen Benelux. “Online fraudeurs gebruiken steeds sluwere methoden om de aandacht van de shopper en de retailer te omzeilen. Vandaag hebben we gelukkig nieuwe technologieën, zoals machine learning, die criminelen het vuur aan de schenen legt. Bij Adyen gebruiken we geavanceerde technieken om retailers en hun klanten te beschermen. Wij blokkeren fraude, vermijden conflicten en volgen de laatste fraudetrends op de voet.”
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Brands2Life bij 1.000 Belgen en 500 Belgische retailers tussen 15 januari 2024 en 1 februari 2024. Centre for Economic Business and Research (Cebr) berekende de verloren financiële bedragen. Het onderzoekscentrum baseerde zich hiervoor onder andere op data van het OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development).
Gepubliceerd op Gondola en Retail Detail.